قرابت معنایی 2(زبان فارسی پیش دانشگاهی)


20- عبارت «اگر وقتی در خانه اش ، اسباب اغذیه و تکلف کم تر بود ، بشاشت عظیم می کرد» با مفهوم کدام بیت ، تناسب دارد ؟
1) زر داند ساخت کار ما آری        کار همه کس به زر چو زر می گردد
2) غنچه را بین که خرده ای دارد    می نگنجد ز شادی اندر پوست
3) خداوند مکنت به حق مشتغل       پراکنده روزی پراکنده دل
4) فراوان خزینه فراوان غم است    کم است انده آن را که دنیا کم است
21- کدام گزینه ، با بیت «فراوان سخن باشد آگنده گوش / نصیحت نگیرد مگر در خموش» تناسب معنایی دارد ؟
1) مکن پیش دیوار غیبت بسی             بود کز پسش گوش دارد کسی
2) درون دلت شهر بند است راز          نگر تا نبیند در شهر باز
3) چرا گوید آن چیز در خفیه ، مرد      که گر فاش گردد ، شود روی زود
4) چو خواهی که گویی نفس بر نفس     نخواهی شنیدن مگر گفت کس
22- در کدام گزینه ، مفهوم «تقابل عقل و عشق» وجود دارد ؟
1) کشیدند در کوی دل دادگان                میان دل و کام ، دیوارها
2) به جز اشک چشم و به جز داغ دل      نباشد به دست گرفتارها
3) به شادی و آسایش و خواب و خور      ندارند کاری دل افگارها 
4) پرستش به مستی است در کیش مهر    برون اند زین جرگه هشیارها
23- پیام کدام بیت ، با دیگر ابیات متفاوت است ؟
1) چرا گوید آن چیز در خفیه ،مرد          که گر فاش گردد شود روی زرد
2) صدف وار گوهرشناسان راز             دهان جز به لؤلؤ نکردند باز
3) صد انداختی تیر و هر صد خطاست     اگر هوشمندی یک انداز و راست
4) کم آواز هرگز نبینی خجل                جوی مشک بهتر که یک توده گل
24- شاعر در همه ی گزینه ها به جز گزینه ... از طی شدن روزگار شباب ، سخن گفته است.
1) وفا نکردی وکردم ، جفا ندیدی دیدم               شکستی و نشکستم ، بریدی و نبریدم
2) به روی بخت ز دیده ، ز چهر عمر به گرد ون    گهی چو اشک نشستم ، گهی چو رنگ پریدم
3) جوانی ام به سمند شتاب می شد و از پی          چو گرد در قدم او ، دویدم و نرسیدم
4) چو شمع خنده نکردی ، مگر به روز سیاهم      چو بخت جلوه نکردی ، مگر ز موی سپیدم
25- عبارت «درویشی در آن میان از او پرسید که عشق چیست ؟ گفت : امروز بینی و فردا و پس فردا. آن روزش بکشتند و دیگر روز بسوختند و سوم روزش بر باد دادند.» با همه ی گزینه ها ، به جز گزینه ی ... تناسب معنایی دارد.
1) فریب جهان را مخور زینهار           که در پای این گل بود خارها
2) مهین مهرورزان که آزاده اند           بریزند از دام جان تارها
3) به شادی و آسایش و خواب و خور    ندارند کاری دل افگارها 
4) به خون خود آغشته و رفته اند         چه گل های رنگین به جوبارها
26- کدام گزینه با متن «درویشی را دوست داشت تا آن جا که انسان را از منزلت عالی انسانی فرو نیندازد و به در یوزگی و بیکارگی سوق ندهد ، آن را مایه سبک باری و تعالی روح می یافت. درست است که مجرد درویشی در نزد او موجب نیل به حق نمی شد. باری چون با تسلیم به طریقت ، پای روح از دام تعلق خاک می رهید ، مانعی برای پروازش نمی ماند...» تناسب معنایی ندارد ؟
1) در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است    خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی
2) به پادشاهی عالم فرو نیارد سر            اگر ز سرّ قناعت خبر شود درویش
3) پرسشِ حافظ دل سوخته کن بهر خدا     نیست از شاه عجب گر بنوازد درویش
4) دولت فقر ، خدایا به من ارزانی دار    کاین کرامت ، سبب حشمت و تمکین من است
27- بیت «اگر در دیده ی مجنون نشینی / به غیر از خوبی لیلی نبینی» با کدام بیت ، ارتباط معنایی دارد ؟
1) من عاشقم و دلم بدو گشته تباه         عاشق نبود ز عیب معشوق آگاه
2) همه مهری ز نادیدن بکاهد            اگر دیده نبیند دل نخواهد
3) چو بر دل چیره گردد مهر جانان     به از دوری نباشد هیچ درمان
4) ظاهربینان که دم زنند از یاری       زنهار که یار خویششان نشماری
28- در عبارت «شهر طرابلس را چنان ساخنه اند که سه جانب آن با آب دریاست و یک جانب آن با خشک دارد ، کنده ای عظیم کرده اند» شهر چگونه وصف شده است ؟
1) شبه جزیره ای که در سواحل آن گودالی بزرگ ایجاد کرده اند.
2) شهری ساحلی است که دیوار محکم چوبی برایش ساخته اند.
3) جزیره ای است که در سواحل آن درختان بسیاری کاشته اند.
4) جزیره ای است که کشتی های بزرگ کنار آن پهلو گرفته اند.
29- کدام بیت به «تأثیر حُدی و حدی خوانی» اشاره دارد ؟
1) به صد کارون اشتر سرخ موی                  همی هیزم آورد پرخاش جوی
2) در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود       از گوشه ای برون آی ای کوکب هدایت  
3) اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب    گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانوری
4) هیونان به هیزم کشیدن شدند                     همه شهر ایران به دیدن شدند
30- مفهوم کدام گزینه ، معادل مفهوم مثل معروف «گز نکرده پاره کرده» است ؟
1) صد انداختی تیر و هر صد خطاست    اگر هوشمندی یک انداز و راست
2) فراوان سخن باشد آگنده گوش           نصیحت نگیرد مگر در خموش
3) کمال است در نفس انسان سخن         تو خود را به گفتار ناقص مکن
4) نباید سخن گفت ناساخته                  نشاید بریدن نینداخته
31- بیت «میهن مهرورزان که آزاده اند    بریزند از دام جان تارها» با کدام گزینه ، ارتباط معنایی بیش تر دارد ؟
1) به جز اشک چشم و به جز داغ دل       نباشد به دست گرفتارها
2) کشیدند در کوی دل دادگان                میان دل و کام ، دیوارها
3) ولی راد مردان و وارستگان              نبازند هرگز به مردارها
4) همی گویم و گفته ام بارها                بود کیش من مهر د لدارها
32- بیت «با صد هزار جلوه برون آمدی که من / با صد هزار دیده تماشا کنم تو را» با کدام گزینه ، ارتباط معنایی دارد ؟
1) دستم نداد قوت رفتن به پیش دوست           چندی به پای رفتم و چندی به سر شدم
2) گوشم به راه تا که خبر می دهد ز دوست     صاحب خبر بیامد و من بی خبر شدم
3) تا رفتنش ببینم و گفتنش بشنوم                 از پای تا به سر همه سمع و بصر شدم
4) او را خود التفات نبودی به صید من          من خویشتن اسیر کمند نظر شدم
33- از همه ی ابیات زیر ، به جز بیت ... زوال و ناپایداری دنیا ، دریافت می شود.
1) لاله و گل زخمی خمیازه اند          عیش این گلشن خماری بیش نیست
2) می رود صبح و اشارت می کند     کاین گلستان خنده واری بیش نیست
3) تا به کی نازی به حسن عاریت      ما و من آیینه داری بیش نیست
4) غرقه ی وهمیم ورنه این محیط      از تنک آبی ، کناری بیش نیست
34- در کدام گزینه ، «غیرت» به چشم می خورد ؟
1) بگفت او آن من شد زو مکن یاد       بگفت این کی کند بیچاره فرهاد
2) بگفتا جان مده بس دل که با اوست    بگفتا دشمن اند این هر دو بی دوست
3) بگفت ار من کنم در وی نگاهی       بگفت آفاق را سوزم به آهی
4) بگفتا گر کند چشم تو را ریش         بگفت این چشم دیگر دارمش پیش
35- مصراع «جُوی مشک بهتر که یک توده گِل» با کدام گزینه ، تناسب معنایی دارد ؟
1) ز دانش چو جان تو را مایه نیست     به از خامشی هیچ پیرایه نیست
2) صدف وار گوهر شناسان راز         دهان جز به لؤلؤ نکردند باز
3) یک دسته گل دماغ پرور              از خرمن صد گیاه بهتر
4) سخن تا نگفتی بود چون گهر         چو گفتی شد از خاک ره تیره تر
36- مفهوم بیت «عشق را خواهی که تا پایان بری   بس که بپسندید باید ناپسند» را در کدام گزینه ، می یابید ؟
1) جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط         که خارهای مغیلان  حریر می آمد
2) عشق او باز اندر آوردم به بند                کوشش بسیار نامد سودمند
3) چه دارد جهان جز دل و مهر یار            مگر توده هایی ز پندارها
4) یکی رنگی و بوی تازه از عشق بگیر      پر سوزترین گدازه از عشق بگیر
37- عبارت «درگیری دایم در تنازع بقا را ، در سلوک راه کمال ، انحراف از خط سیر روحانی و امری خلاف شأن انسانی ، تلَقّی می کرد. حتی به کسانی که با او ستیهندگی می کردند ، جز به ندرت و در احوالی بسیار محدود ، همواره طریق سِلم و دوستی می سِپَرد.» با مفهوم کدام بیت ، متناسب است ؟
1) چرب و نرمی با عدو ناید گه شدت به کار     آهن سرد است نتوانی به گوهر کوفتن
2) تلخ از آن منطق شیرین چو شکر نوش کنم    زان که دشنام که محبوب دهد ، عین دعاست
3) دشنام خلق را ندهم جز دعا جواب             ابرم که تلخ گیرم و شیرین ، عوض دهم
4) محتاج کس نه ایم و نداریم غم ز کس          گر لطف می کند و گرم قهر ، فارغیم
38- مفهوم کدام بیت ، با بیت «از آن مرد دانا دهان دوخته ست / که بیند که شمع از زبان سوخته ست» متناسب است ؟
1) سخن کم گوی تا در کار گیرند       که در بسیار ، بد بسیار گیرند
2) بگویم تا بداند دشمن و دوست        که من مستی و مستوری ندانم
3) به حرف عشق مشغولم که باشد     حیات شمع از آتش زبانی
4) دمی بی گفتگو مگذار لب را        لب بی گفتگو لب نیست گوش است
39- بیت «در پس آزادگان به هیچ طریقی / پیش کسان بد مگو که نیک نباشد» با مفهوم کدام بیت ، تناسب بیش تر دارد ؟
1) از آن مرد دانا دهان دوخته ست          که بیند که شمع از زبان سوخته ست
2) چرا گوید آن چیز در خفیه مرد           که گر فاش گردد ، شود روی زود
3) صد انداختی تیر و هر صد خطاست     اگر هوشمندی یک انداز و راست
4) کم آواز هرگز نبینی خجل                 جوی مشک بهتر که یک توده گل
40- شاعر در همه ی بیت ها به جز بیت ... به بی عدالتی و وضع نابه سامان دستگاه حکومت ، اشاره کرده است ؟
1) گفت : نزدیک است والی را سرای آن جا شویم    گفت : والی از کجا در خانه ی خمّار نیست
2) گفت : آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه           گفت : در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست
3) گفت : مستی زان سبب افتان و خبزان می روی   گفت : جرم راه رفتن نیست ، ره هموار نیست
4) گفت : می باید تو را تا خانه ی قاضی برم         گفت : رو صبح آی قاضی نیمه شب بیدار نیست