آزمون تستی هنر و ادب پیش دانشگاهی


آزمون تستي فصل اول :
1-وجه مشترك پديده هاي هنري نيست؟
1) تخيل
2)احساس و عاطفه
3)چند معنايي بودن
4) تأويل پذير بودن
2-علت عدم فهم ادبيات معاصر و يا شعر نو را توسط همه ي افراد، بيان نمي كند؟
1) زيرا اثار ادبي تأويل پذير نيستند.
2) مخاطبان اين آثارف كمتر خود را در معرض چنين آثاري قرار مي دهند
3) به قدر كافي از نيروي تخيل خود بهره نمي گيرند
4) كمتر به انس و آشنايي با فضاي عاطفي و احساسي آن مي پردازند.

3-با نظريه «تولستوي» درباره هنر صدق نمي كند؟
1) هنر، سرايت دادن و اشاعه ي احساس است.
2) هنرمند راستين، هم عاطفه را فرا مي نمايد و هم آن را برمي انگيزد.
3) هنرمند از طريق هنر خود مخاطبانش را به احساس هايي مبتلا مي كند كه خود تجربه كرده است.
4) تولستوي بر نقش احساس در هنر به عنوان ارتباط بين هنرمند و مخاطبان او تأكيد مي كند.

4-هنرمند وقتي مي تواند از حالات عاطفي و وجداني و احساسي خود را در اثر هنري ارائه كند كه :
1) داراي احساس و عاطفه قوي باشد
2) به قدر كافي از تخيل خود بهره گيرد
3) در همه ي زمينه هاي هنري مهارت داشته باشد.
4) شخصيتي عقلاني به شمار آيد

5-كدام گزينه براي انتقال احساس و عاطفه، نادرست است؟
1) واژه ها و تركيبات در ادبيات
2) خط و رنگ و بوم در نقاشي
3) صوت و نت در آهنگ سازي
4) ابزارهاي كلام در موسيقي

آزمون فصل دوم
6-كدام گزينه درباره ادبيات درست است؟
1) كاركرد هر چيزي تابع ماهيت آن است پس بايد ماهيت ادبيات را بشناسيم.
2) كاركرد ادبيات صرفاً لذت بخشي است
3)كاركرد ادبيات صرفاً فايده رساني است.
4) گروهي ادبيات را سرگرمي و گروهي كار و صناعت مي شمارند و هر دو نظريه پذيرفتني است.

7-اين نظريه كه «ادبيات تنها لذت مي بخشد» بدان علت كامل نيست كه :
1) ادبيات را «كار» به حساب نمي آورد.
2) به «فايده رساني»ادبيات تأكيد مي كند.
3) نظريه ي «تبليغي بودن» ادبيات را رد مي كند.
4) به «جدي بودن» ادبيات اهميت نمي دهد.

8-منظور از «شكل عيني»‌ادبيات چيست؟
1) همان است كه ما را به سوي اثر ادبي جلب مي كند.
2) لذت و سودمندي اثر ادبي را مي نماياند
3) ادبيات والا و ادبيات نازل را از هم متمايز مي كند
4) شامل آثار ادبي از قبيل قالب هاي شعر و يا انواع ادبي است.

9-براي شناخت ماهيت ادبيات بايد :
1) به جستجوي مصداق هاي خارجي پرداخت
2) در شكل عيني ادبيات مطالعه كرد
3) كاركرد قالب هاي مختلف شعر را مطالعه كرد
4) درچگونگي وظيفه ادبيات مطالعه كرد
10-كاركرد كدام قالب شعر نادرست بيان شده است؟
1) غزل ، غالباً براي بيان احساسات شخصي كاربرد دارد
2) قصيده، براي بيان داستانهاي ادبي كاربرد دارد
3) رباعي ، براي بيان مسايل فلسفي كاربرد دارد
4) مثنوي براي بيان داستانهاي عاشقانه و عارفانه كاربرد دارد









آزمون فصل سوم
11-كمال مطلوب براي «زبان علمي» در كدام گزينه وجود ندارد؟
1)با رايانه ي پيشرفته ترجمه پذير است
2)واژگان صرفاً براي انتقال مستقيم مفاهيم دقيق به كار مي رود
3)الفاظ مستقيم بر معنايي دلالت دارند كه شفاف و فرانما هستند
4)گاهي در زبان علمي ابهام معنايي ديده مي شود اما تأثيري در برقراري ارتباط و انتقال مفاهيم ندارد.

12-كدام گزينه از ويژگيهاي «زبان عام» نيست؟
1)براي مقاصد ارتباطي روزمره استفاده مي شود.
2) نگارش مدارك و اسناد حقوقي را در بردارد.
3)فاقد نقش بيان عاطفي است
4)زبان روزنامه ها و نامه هاي اداري از اين گونه است

13-كدام گزينه از ويژگيهاي «زبان ادبي» نيست ؟
1) به هيچ وجه دلالتي نيست و جنبه ي بيان نفسانيات را دارد.
2) علاوه بر نقش ارتباطي داراي نقش هاي بيان عاطفي و زيبايي آفريني است
3) هدف نويسنده تنها ابلاغ مقصود خود نيست بلكه تأثير گذاري برخواننده است
4) هدف نويسنده تنها اقناع و رضايت خواننده نيست بلكه صرفاً اقناع و دگرگوني خود است.

14-كدام گزينه نادرست است.
1) نظم بر برونه ي زبان (صورت) استوار است
2) شعر بر درونه ي زبان (محتوا) استوار است
3)منظور از برونه ي زبان ، ساختهاي غيرظاهري آن است
4) درونه ي زبان، سطح معنا شناسي را مورد مطالعه قرار مي دهد.

15-كيفيت ادبي نظم در كدام گزينه وجود ندارد؟
1) ساخت واجي
2) وزن عروضي
3) قافيه
4) درونه ي زبان (محتوا)


آزمون تستي فصل چهارم بخش اول
16-تعريف زير درباره شعر، از كيست؟
«شعر ، سخني خيال انگيز است كه از اقوالي موزون و متساوي ساخته شده باشد».
1) ابن سينا
2)ارسطو
3)خواجه نصيرالدين طوسي
4)ويليام ورد زورث
17-كدام يك از نمونه هاي زير نثر شاعرانه محسوب نمي شود؟
1)گلستان سعدي
2)سياست نامه
3)الهي نامه
4)تاريخ بيهقي
18-در اين بيت از حافظ كدام تصوير خيال ديده نمي شود؟
چشم حافظ زير بام قصر آن حوري سرشت شيوه ي جنات تجري تحتها الانهار داشت
1)تلميح
2)مبالغه
3)تشخيص
4)تشبيه
19-در بيت زير چند تشبيه ديده مي شود؟
تو همچو صبحي و من شمع خلوت سحرم بسمي كن و جان ببين كه چون همي سپرم
1)يك
2)دو
3)سه
4)ندارد

20-در كدام گزينه «استعاره مكنيه» يا «تشخيص» وجود ندارد؟
1)مژده دهيد باغ را
2)بوي بهار مي رسد
3)باغ سلام مي كند
4)سرو قيام مي كند


21-در عبارت زير كدام كلمه يا تركيب از اجزاي مشبه به محذوف است.
«و ما همچون دوره مي كنيم شب را و روز راه هنوز را»
1)شب
2)روز
3)هنوز
4)دوره مي كنيم









آزمون تستي فصل چهارم : بخش دوم
22-كدام گزينه به معني لغوي مجاز در عربي دلالت نمي كند؟
1)محل گذشتن
2)گذرگاه
3)معبر
4)داراي اجازه

23-بارزترين آرايه كه در بيت زير به چشم مي خورد كدام است؟
هر كه دل پيش دلبري دارد ريش در دست ديگري دارد
1)اغراق
2)مجاز
3)كنايه
4) استعاره

24-كنايه در اصطلاح سخني است كه داراي دو معني نزديك (حقيقي) و دور (مجازي) باشد به طوري كه خواننده بتواند ...
1)معني اول را درك كند
2)با تأمل معني دوم را درك كند
3)هردو معني را درك كند
4)معني مجازي را از حقيقي درك كند

25-در كدام گزينه اغراق ديده نمي شود؟
1)همي پيل را دركشيدي به دم دل خرم از ياد او شد دژم
2)بزرگ و هوشگ بودش پدر به گيتي سوم خسرو تا جود
3)نه كرسي فلك نهد اديشه زير پاي تا بوسه برركاب قزل ارسلان زند
4)شود كوه آهن چو درياي آب اگر بشنود نام افراسياب

26-در عبارت : در ميانه بيابان و گرماگرم حركت، آفتاب بيداد مي كرد.
1)اسناد مجازي است
2)اسناد لغوي است
3)تشخيص است
4)كاربرد حقيقي است.

آزمون تستي فصل چهارم بخش سوم
27-در كدام گزينه تمثيل به كار نرفته است؟
1) ز فلك فتاد طشتم به محيط غرقه گشتم / به درون بحر جز تو دلم آشنا ندارد
2)در تنگناي حيرتم از نخوت رقيب/ يا رب مباد آن كه گدا معتبر شود
3)تو سني كردم ندانستم همي / كز كشيدن تنگ تر گردد كمند
4)عشق آن است كه در دل گنجد/ سخن است آنكه همي بر دهن است.

28-كدام يك از آثار زير اثر تمثيلي محسوب نمي شود؟
1)مثنوي معنوي مولانا
2)كليه و دمنه
3)گلستان سعدي
4)منطق الطير عطار


29-در قطعه شعر زير كدام يك از حواس، به كار نرفته است؟
«قطره ي خونش / موسيقي مكرر و يكريز برف را / ترجيعي ارغواني مي بخشد»
1)بينايي                                                  3) چشايي
2)شنوايي                                                 4) لامسه (بساوايي).

30-دريا در بيت زير نماد چيست؟
دريايم و نيست باكم از طوفان دريا همه عمر خوابش آشفته است
1)تلاطم
2)رنگ آبي
3)عظمت و پاكي
4)ناآرامي

31-با توجه به دو بيت زير از خيام، كدام گزينه مفهوم نمادين ندارد؟
در كاگه كوزه گري رفتم دوش ديدم دو هزار كوزه گويا و خموش
هر يك به زبان حال با من گفتند كو كوزه گر و كوزه خر و كوزه فروش
1)كوزه
2)كوزه گر
3)كوزه خر
4)كوزه فروش


آزمون تستي فصل چهارم بخش چهارم (جزوه سوم)
32-وزن شعر فارسي در كدام گزينه درست توضيح داده نشده است ؟
1)وزن كمي است
2)وزن امتدادي است
3)وزن كيفي است
4)وزني است بر اساس تعداد هجاها از نظر كوتاهي و بلندي
33-تركيبي از يك يا چد حرف است كه به يك دم وزن، بدون فاصله و انقطاع ، مشخص و شنيده مي شود؟
1)هجا
2)مصوت
3)صامت
4)مصوت نهفته
34-توضيحات كدام گزينه نادرست است؟
1)زبان هر نوشته از چشم انداز ، واژگاني و نحوي مورد بررسي قرار مي گيرد.
2)يك شاعر صاحب سبك كسي است كه صرفاًَ از لحاظ حقوقي و معاني و مفاهيم ذهني در كاربرد زبان دست به ابداع بزند.
3)در بررسي واژگاني، همه ي گونه هاي يك واژه از قبيل نوع و چگونگي كاربرد آن مطرح مي شود.
4)در بررسي نحوي ، ساختار جمله از حيث نوع آن و حذف و جابه جايي در اركان جمله مطرح مي شود.

35-تقطيع هجايي مصراع زير در كدام گزينه آمده است؟
«مكن ناله از بي نوايي بسي»
1) - - / - - / - - / - -
2)- - / - - / - - / - -
3) - - / - - / - - / -
4) - - / - - / - -
36-قافيه و رديف در بيت زير كدام است؟
بيا تا گل برافشانيم و مي در ساعر اندازيم فلك را سقف بكشافيم و طرحي نو دراندازيم
1) «ساغر» و «در» كلمات قافيه و «اندازيم » رديف است.
2)«غر اندازيم » و «در اندازيم » رديف است
3)«ساغر اندازيم » و «دراندازيم» قافيه است. بيت رديف ندارد
4)«انداز» قافيه : «يم »‌رديف است.









آزمون تستي فصل چهارم بخش پنجم
37-در بيت زير كدام عامل مؤثر در موسيقي دروني شعرديده مي شود؟
و آنكه گيسوي تو را رسم تطاول آموخت هم تواند كرمش داد من مسكين داد
1)تجنيس
2)لف و نشر
3)واج آرايي
4)مراعات نظير

38-بين دو كلمه ي «شفق» و «شفقت» چه نوع جناسي برقرار است؟
1)جناس افزايش حرفي (زايد)
2)جناس ناقص حركتي
3)جناس تام
4)جناس ناقص اختلافي

39-ايهام در بيت زير در كدام تركيب آمده است؟
جزر آينه روي همدمي نتوان ديد زود نيز چه فايده چو دم نتوان زد
1)آينه
2)روي
3)همدم
4)دم نتوان زد

40در بيت زير كدام كلمه مفهوم ايهامي دارد؟
ز گريه مردم چشمم نشسته در خون است ببين كه در طلبت حال مردمان چون است
1)مردم
2)چشم
3)خون
4)مردمان

41-نوع تناسب ( مراعات نظير) در كدام يك از تركيبات زير برقرار نيست؟
1)آفتاب و ماه و ستاره = تناسب از نوع هم جنسي
2)ليلي و مجنون = تناسب از نوع ملازمت
3)لب و چشم ودهان = تناسب از نوع هم جنسي
4)گل و لاله و ياسمن = تناسب از نوع تضاد



 آزمون تستی فصل پنجم
42-کدام گزینه از موارد تمایز یک نوع ادبی از نوع دیگر محسوب نمی شود؟
1) تفاوت در فرم یا شکل
2) تفاوت در فن و تکنیک
3) تفاوت در موضوع
4) تفاوت در زبان

43-کدام اصطلاح برای طبقه بندی آثار ادبی و تعیین اقسام آن بر شکل و فرم، تکنیک و موضوع به کار می رود؟
1) نقد ادبی
22 نوع ا دبی
3)ادیات
4)شکل ادبی

44-در کدام نوع از انواع ادبی، شاعر یا نویسنده به بیان عواطف و احساسات شخصی خود می پردازد؟
1)نمایشی
2)تعلیمی
3)حماسی
4)غنایی

45-در ادبیات فارسی بیشترین سهم نوع تعلیمی مربوط است به :
1) مباحث اخلاقی و فلسفی
2)موضوعات عرفانی
3)عاشقانه
4)علمی و فنی

46-بزرگترین اثر تعلیمی در ادبیات فارسی کدام است؟
1)شاهنامه فردوسی
2)بوستان سعدی
3)اسرار التوحید
4)تاریخ بیهقی
           

آزمون تستی فصل ششم
47-رابطه نقاشی و ادبیات نه تنها از نظر بینشی، بلکه از جهت .....با یک دیگر ارتباط تنگاتنگ دارند.
1)ماهیت
2)زیبا شناسی
3)ابزارهای کار
4)کمیت

48-هنر کتاب آرایی گذشته با کدام هنر امروزی مطابقت و مشابهت دارد؟
1)گرافیک
2)تذهیب کاری
3)صحافی
4)خطاطی           

49-قدیمی ترین اثر ادبی کتاب آرایی قدیم ایران ، کدام اثر است؟
1)شاهنامه بایسنقری
2)شاهنامه ی فردوسی
3)داستان ورقه و گلشا
4)کلیله و دمنه
           
50-کدام شاعر معاصر بیش از همه توانسته است دو شیوه ی نقاشی ادبیات را به هم تلفیق دهد؟
1)شفیعی کدکنی
2)سهراب سپهری
3)نیما یوشیج
4)مهدی اخوان ثالث
           
51-شاعر در کدام گزینه، بیش از گزینه های دیگر از اصطلاحات نقاشی در شعر خود بهره جسته است؟
1)گارش دهد گلبن جویبار در آینه ی آب رخسارها
2)نقش بر دیوار مثل آدم است نگارنده ی نقش این کارگاه
3)گر التفات خداوندیش بیاراید نگارخانه ی چینی و نقش ارتنگیست
4)هرکو نکند فهمی زان کلک خیال انگیز نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد

آزمون تستی فصل هفتم
52-نخستین شاعر پارسی گوی که با موسیقی الفت داشت چه کسی است ؟
1)منوچهر دامغانی
2)فرخی سیستانی
3)ابوحفص سعدی
4)حافظ

53-باتوجه به بیت زیر، کدام کلمه از اصطلاحات موسیقی نیست؟
ز چنگ زهره شنیدم که صبحدم می گفت
غلام حافظ خوش لهجه ی خوش آوازم
1)چنگ
2)لهجه
3)آواز
4)زهره

54-اصطلاح «راوی» یا »راویه» در گذشته به چه کسی اطلاق می شد؟
1)کسی که اشعار خود را در قالب روایت بیان می کرد.
2)کسی که اشعار دیگر شاعران را در حضور دیگران با آواز می خواند.
3)کسی که اشعار خود را با ابزار موسیقی می خواند.
4)کسی که شعر خود و دیگر شاعران را با هم تلفیق می کرد و با موسیقی می خواند

55-نخستین کسانی که به تأثیر موسیقی کلامی بر انسانها پی بردند چه کسانی هستند؟
1)موسیقی دانان
2)شاعران
3)آهنگ سازان
4)پیامبران

56-«چنگ رودکی» از آثار کیست؟
1)مجید انتظامی
2)فرامرز پایور
3)روح ا... خالقی
4)حسین علی ملا


آزمون تستی فصل هشتم
57-محققان سابقه ی نمایش در ایران را تا زمان کدام حکومت پیش برده اند؟
1)اشکانیان
2)ساسانیان
3)دیلمیان
4)سامانیان

58-توضیحات کدام گزینه نادرست است؟
1)«پتواژ» نامی بود که اشکانیان به هنر نمایش خود داده بودند
2)«پتواژگوی» به اصطلاح امروزی همان «پاسخ گوی»است.
3)«ملودرام» یعنی نمایش توأم با آواز
4)تعزیه خوانی همان ادبیات دراماتیک ایران است.

59-کدام دوره عصر رونق و شکوفایی نمایش های مذهبی است؟
1)صفویه
2)قاجاریه
3)زندیه
4)گورکانیان

60-نمایش نامه کاوه آهنگر اثر کیست؟
1)فرهنگ ارجمند
2)محمدقلی مقدسی
3)حسینعلی ملاح پور
4)ابوالقاسم لاهوتی

61-کدام نمایش نامه «تراژیک» (غم نامه) محسوب نمی شود؟
1)داستان سیاوش
2)داستان فرود
3)رزم بیژن و هومان
4)رستم و اسفندیار

آزمون تستی فصل نهم
62- مهم ترین عامل مشترک ادبیات و خوشنویسی در عرصه بیان نظری مسأله کدام است؟
1)عاطفه
2)تخیل
3)اندیشه
4)بیان

63-کتابت نسخه ی خطی کلیله و دمنه ی بهرامشاهی را چه کسی انجام داد؟
1)سلطان محمد نور
2)باباشاه اصفهانی
3)میرحسین حسینی
4)شاه محمد مشهدی

64-کدام تعبیر درباره عبدالرحمن جامی مصداق ندارد؟
1)وی شاعر قرن نهم بود
2)هم شاعر و هم خوشنویس بود
3) اشعارش برخوشنویسی او ارجحیت دارد
4)خوشنویسی او بر اشعارش ارجحیت دارد

65-کدامیک در دربار فتحعلی شاه تقرب و منزلتی کامل داشت ؟
1)میرزا عبدالوهاب (نشاط اصفهانی)
2)بایسنقر میرزا
3)میرزا جلال حکیم
4)ابوالقاسم شیرازی

66-می توان گفت هنرهایی چون خوشنویسی، کتاب آرایی، تذهیب و ...
1)موجودیت خود را مدیون ادبیات و خوشنویسی هستند
2)موجودیت خود را مدیون ادبیات هستند
3)دورنمایه خود را از ادبیات می گیرند
4)بخش عمده ای از شکل بیرونی خود را از ادبیات دریافت می کنند.